پرسشنامه عادات خواب کودک(CSHQ)

نویسنده
تاریخ انتشار
29 آگوست 2018
تعداد بازدید
3204 بازدید
2,500 تومان

پرسشنامه عادات خواب کودک(CSHQ): دانلود فایل ورد پرسشنامه عادات خواب کودک(CSHQ)  (سوالات، نمره گذاری، و ویژگی های روانسنجی) در قالب فایل ورد قابل ویرایش تنها با قیمت ۲۵۰۰ تومان.

برای دانلود فایل منوی خرید و دانلود را از همین صفحه کلیک کنید.

بخش هایی از متن پرسشنامه

این پرسشنامه توسط اوونز، اسپریتو و همکاران (۲۰۰۰). در ۴۵ ماده برای سنجش کیفیت و عادات خواب کودکان ساخته شده است. که توسط والدین تکمیل می شود. این پرسشنامه برای کودکان ۴ تا ۱۲ ساله توسط اوونز و همکاران (۲۰۰۰) طراحی شده است. اوونز و همکاران (۲۰۰۰) ماده ها را به شکل مفهومی در هشت زیر مقیاسی گروهبندی کردند: ۱) مقاومت در برابر خواب ، ۲) تأخیر در شروع خواب، ۳) مدت زمان اخواب، ۴) اضطراب خواب، ۵) بیداری های شبانه، ۶) پاراسومنیا (شبه خواب)، ۷) اختلالات تنفسی خواب، ۸) خواب آلودگی روزانه. پرسشنامه در قالب طيف پنج درجه ای لیکرت نمره گذاری می شود، این پرسشنامه شامل ۴۵ سوال می باشد، که برخی از سوالات آن تنها ارزش تشخیصی و درمانی دارد و نه پژوهشی، بنابراین در نمره گذاری آن تنها ۳۳ مورد از سوالات منظور می گردد. هر ماده ارزشی بین ۳-۱ (از ندرتا تا معمولا) دارد و به استثنای ماده های (۲۶، ۱۱، ۱۰، ۳، ۲. ۱) که به طور معکوس نمره گذاری می شوند. محدوده امتیاز بین ۹۹-۳۳ است. نمره هر زیر مقیاس از مجموع سوالات مذکور به دست می آید.

پایایی و روایی

برآورد همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) برای زیر مقیاس ها برابر با۷۰/۰ در یک نمونه (غیر بالینی) از کودکان سنین ۴ تا ۱۰ سال بود. برآورد اعتبار به روش باز آزمایی با فاصله دو هفته ای در محدوده ۶۲/۰ تا ۷۹/۰ قرار داشت. در ایران، روایی ابزار در پژوهش شوقی، خنجری، فرمانی و حسینی (۱۳۸۴) به روش روایی محتوا ارزیابی شد و اعتبار آن به روش باز آزمایی با فاصله دو هفته در مورد ۱۰ کودک ۶-۱۱ ساله، ۹۷/. تعیین شد.

ضريب آلفاي كرونباخ پرسشنامه طي دو مطالعه، ۷۷/۰ و ۷۹/۰ به دست آمده است(گودلاين، و همكاران، ۲۰۰۸؛ ونز، اسپريتو و مك گوين، ۲۰۰۰، به نقل از نجفي، عطاري، مراثي و معين، ۱۳۹۰).

تعریف مفهومی

کیفیت خواب 

منظور از کیفیت خواب شامل تعیین جنبه های کمیخواب، از قبیل طول خواب، تأخیر در به خواب رفتن، یا تعداد برانگیختگی ها، به علاوه جنبه های کاملا ذهنی از قبیل عمق یا آرامش بخش بودن خواب می باشد. که بر کیفیت زندگی و احساس سلامتی فرد تأثیر می گذارد و منجر به تشدید علائم بیماریهای جسمی و روانی می گردد. کیفیت خواب شامل هشت زیر مقیاس می باشد. مقاومت در برابر خواب، تأخیر در شروع خواب، مدت زمان خواب، اضطراب خواب، بیداری های شبانه، پاراسومنیا، اختلالات تنفسی خواب، خواب آلودگی روزانه (بویس، رینولد، مانک برمن و کوپفر، ۱۹۸۹، به نقل از شهبازی چگانی، ۱۳۸۶، ص ۱۹).

مقاومت در برابر خواب 

منظور از مقاومت در برابر خواب، خوابیدن در وضعیتی که فرد تمایل به بیدار ماندن دارد و به طور کلی شامل رفتارهای نشان دهنده امتناع در برابر خواب مانند مقاومت کلامی، گریه کردن، خارج شدن از رختخواب، که رفتارهایی برای جلب توجه است (وینست مارک[۳]، ۱۳۹۳، ص ۱۵۱).

تأخیر در شروع خواب

منظور از تأخیر در شروع خواب، به این اشاره دارد که شخص مدت زمان طولانی پس از رفتن به رختخواب بیش از نیم و گاهی بیش از سه ساعت بیدار می ماند تا بخواب برود (وینست مارک، ۱۳۸۳، ص ۱۶۲).

مدت زمان خواب

منظور از مدت زمان خواب، مدت خواب از نظر کیفی و کمی که شامل کوتاه بودن زمان خواب، معمولی یا در شبهای متفاوت یکسان می باشد می شود. در این حالت فرد می خوابد ولی قبل از این که نیازش به خواب تمام شود، بیدار می شود و دیگر نمی تواند بخوابد (وینست مارک، ۱۳۹۳، ص ۱۴۵).

اضطراب خواب

منظور از اضطراب خواب، حالتهایی از تنش در موقع خواب به صورت ترس از تنها خوابیدن و یا ترس از تاریکی در هنگام خواب می باشد (وینست مارک، ۱۳۹۳، ص ۱۶۲).

 بیداریهای شبانه

منظور از بیداریهای شبانه، بیداری هایی که در طی خواب اتفاق می افتد این اختلالات به دنبال اختلالاتی مثل وحشت شبانه، راه رفتن در خواب و بیداری توأم با گیجی می باشد. اغلب این عوارض در اولین تا سومین ساعت پس از شروع خواب اتفاق می افتد (کاپلان و سادوک ۱۳۸۸، ص ۱۸۵)

پاراسومنيا

منظور از پاراسومنیا، بروز پدیده های نامطلوب که عمدتا در زمان خواب به وجود می آید. پاراسومنیا اختلالی می باشد که بر اساس رفتارهای نابهنجار و یا پدیده های فیزیولوژیک در خلال خواب در جریان مراحل آن و یا در وهله های انتقال خواب بیداری مشخص می شوند. در این اختلال مشکل اصلی به خودی خود متوجه خواب نیست بلکه ناشی از رویدادهایی است که فرایند خواب را مختل می کند (کاپلان و سادوک. ۱۳۸۸ ص ۱۸۹).

اختلالات تنفسی خواب

منظور از اختلالات تنفسی خواب، شامل عدم تنفس مؤثر به هنگام خواب می باشد و ممکن است از انسداد کامل یا نسبی راه های هوایی ناشی شود یا عدم کنترل مرکز عصبی تنفسی موجب آن گردد (کاپلان و سادوک، ۱۳۸۸، ص ۱۸۵).

خواب آلودگی روزانه

منظور از خواب آلودگی روزانه، که فرد در حال انجام فعالیتهای روزانه خود به خواب فرو می رود. و گرفتار حمله های خواب آلودگی و مقاومت ناپذیر می شود و در واقع نامناسب به خواب می رود. فرد مبتلا قادر به

انجام بسیاری از فعالیتها نمی باشد (کاپلان و سادوک، ۱۳۸۸، ص ۱۸۹).

تعاریف عملیاتی

کیفیت خواب

در این فایل نمره ای است که با استفاده از پرسشنامه ۴۵ سوالی کیفیت وعادات خواب کودک اوونز، اسپريتوو مک گویین (۲۰۰۰) که با احتساب نمره ۳۳ سوال به دست می آید. حداقل نمره در این پرسشنامه ۳۳ و حداکثر نمره ۹۹ است.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.