پرسشنامه بررسی سوء رفتار با سالمند در خانواده

نویسنده
تاریخ انتشار
6 دسامبر 2018
تعداد بازدید
1805 بازدید
3,900 تومان

پرسشنامه بررسی سوء رفتار با سالمند در خانوادهدانلود پرسشنامه بررسی سوء رفتار با سالمند در خانواده (سوالات، نمره گذاری، و ویژگی های روانسنجی) در قالب فایل ورد قابل ویرایش تنها با قیمت ۳۹۰۰ تومان.

برای دانلود فایل منوی خرید و دانلود را از همین صفحه کلیک کنید.

بخش هایی از متن پرسشنامه

پرسشنامه بررسی سوء رفتار با سالمند در خانواده

این پرسشنامه که توسط هروی و همکاران (۱۳۸۹) به منظور بررسی سؤرفتار خانواده نسبت به سالمندان بر پایه مفهوم تبیین شده در بخش کیفی پژوهش طراحی شده است، تعداد ۴۹ عبارت دارد. زمان لازم برای تکمیل این پرسشنامه حدود ۲۰ دقیقه بوده و از عبارات ساده و روان تشکیل شده است که توسط  سالمند با سواد به صورت کتبی یا از طریق بلندخوانی عبارات توسط همکار محقق به صورت شفاهی قابل تکمیل است .

این پرسشنامه روی ۳۲۵ سالمند تهرانی از بیمارستان ها و کانون های جهان دیدگان منتخب شهر تهران هنجاریابی شده است و پس از تعیین روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی، به منظور تعیین روایی سازه مورد تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. این تحلیل نشان داد پرسشنامه از ۸ عامل تشکیل شده است که عبارت اند از: غفلت مراقبتی، سوءرفتار روان شناختی، سوء رفتار جسمی، سوء رفتار مالی، سلب اختیار طردشدگی، غفلت مالی و غفلت عاطفی. این ۸ عامل جمعا ۹۳/۷۹ % واريانس كل آزمون را تبیین می کنند. در تعیین پایایی آزمون نیز نتایج محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، مؤید همسانی درونی بالای پرسشنامه (۹۷۵/۰-۹۰/۰) و ثبات از طریق آزمون مجدد (بازآزمایی) برابر با ۹۹/۰ بود.

تعریف نظری

سالمندآزاری: پديدة سالمند آزاری شامل سوء رفتار با سالمندان و در واقع انجام یا عدم انجام رفتاری خاص به صورت عمدی یا غیر عمدی است که ممکن است ماهیت جسمانی، عاطفی یا روانی داشته و باعث عوارضی از قبیل زجر، صدمه، درد یا آسیب بدنی، تجاوز به حقوق انسانی و کاهش کیفیت زندگی شود(اوستین و رینگر، ۲۰۰۹).

 تعریف عملیاتی

سالمندآزاری: منظور از سالمند آزاری نمره ای است که شرکت کننده در ۸ زیر مقیاس پرسشنامه  سالمند آزاری کسب می کند.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.