پرسشنامه رفتار خوردن کودکان(CEBI)

نویسنده
تاریخ انتشار
12 ژانویه 2020
تعداد بازدید
1304 بازدید
3,500 تومان

پرسشنامه رفتار خوردن کودکان(CEBI): دانلود پرسشنامه رفتار خوردن کودکان(CEBI) با فرمت فایل ورد قابل ویرایش تنها با قیمت ۳۵۰۰ تومان.

برای دانلود فایل منوی خرید و دانلود را از همین صفحه کلیک کنید.

بخش هایی از متن پرسشنامه

پرسشنامه رفتار خوردن کودکان یک ابزار اندازه گیری گزارشی است که خوردن و مشکلات رفتاری کودکان ۲ تا ۱۲ ساله را هنگام صرف غذا می سنجد. این مقیاس ۴۰ ماده دارد. ۲۸ ماده آن روی کودک متمرکزند (یعنی سلایق غذایی، مهارتهای حرکتی و تمکین رفتاری کودک را مشخص می کنند) و ۱۲ ماده آن روی والد و نظام خانواده (یعنی میزان کنترل والدین بر رفتار کودک، شناخت ها و احساس والدین در مورد غذا دادن به فرزند خود و تعاملات اعضای خانواده با یکدیگر را مشخص می کنند (شرودر و گوردون؛ ترجمه فیروزبخت، ۱۳۸۵ ). هدف این پرسشنامه سنجش مشکلات خوردن و حین خوردن در یک گستره پهناور سنی (۲تا۱۲ سال) و یک گستره پهناور از اختلالات درمانی و رشدی است. پاسخ هایی که نشان می دهد فلان رفتار چند بار رخ میدهد، طبق یک مقیاس شدت ۵ امتیازی نمره گذاری می شود(این پنج امتیاز عبارتند از”هرگز”، “به ندرت”، “گاهی اوقات”، “غالباً”، “همیشه”) و هر ماده به عنوان مشکل نیز با دو کلمه بله و خیر نمره گذاری می شود. این پرسشنامه ویژگی های روان سنجی رضایت بخشی دارد و میانگین ها و نمرات انحراف استاندارد نمونه های درمانگاهی و غیر درمانگاهی را مشخص کرده است. نمره تعدیل شده ۱۰۰ به بالا و درصد ۱۶ به بالای نمره مشکلات، در دامنه بالینی و درمانگاهی جا می گیرد (آرشر، روزنبام و استراینر، ۱۹۹۰).

تعریف نظری

مشکلات رفتار خوردن: شامل آشفتگی های شدید در رفتار غذا خوردن است(انجمن روانپزشکی امریکا، ۲۰۱۳).

تعریف عملیاتی

مشکلات رفتار خوردن: نمره ای که کودک در پرسشنامه رفتار خوردن آرشر، روزنبام و استراینر، ۱۹۹۰ (CEBI) کسب می کند.

منابع

شرودر، کارولین و گوردون، بتی. سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی. ترجمه مهرداد فیروزبخت، (۱۳۸۸). چاپ اول. تهران: انتشارات دانژه.

 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC: APA.

Archer, L., Rosenbaum, P. & Streiner, D. (1990). The Children’s Eating Behavior Inventory: Reliability and Validity Results. Journal of pediatric pcychology, 16(5), 629-642.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.