پرسشنامۀ زمینه‌یابی تجارب خواب آیوا (ISES)

نویسنده
تاریخ انتشار
16 جولای 2019
تعداد بازدید
661 بازدید
2,500 تومان

پرسشنامۀ زمینه‌یابی تجارب خواب آیوا (ISES): دانلود پرسشنامۀ زمینه‌یابی تجارب خواب آیوا (ISES)(سوالات، نمره گذاری، و ویژگی های روانسنجی) در قالب فایل ورد قابل ویرایش تنها با قیمت ۲۵۰۰ تومان.

پرسشنامۀ زمینه‌یابی تجارب خواب آیوا[۱] (ISES)

واتسون (۲۰۰۱) برای نخستین بار عوامل نسخۀ مقدماتی ۱۹ گویه‌ای پرسشنامۀ زمینه‌یابی تجارب خواب آیوا را تحلیل کرد. او ۱۰ عامل از بهترین عوامل مشخص شده را در یک مقیاس کلی جمع کرد که فراوانی رؤیاهای بیداری، رؤیاهای واضح، حملات خواب، کابوس‌ها و رؤیاهای تکراری را ارزیابی می‌کرد.

نتایج بررسی‌های واتسون منجر به ایجاد دو مقیاس شد: ۱) تجارب عمومی خواب (GSE) و ۲) رؤیاهای روشن (LD). مقیاس نخست، اولین مقیاس مشتق شده از تحلیل عاملی است که دامنۀ گسترده‌ای از تجارب مرتبط با خواب را می‌سنجد. این مقیاس شامل چندین شاخص رایج حملات خواب (خشک زدگی، تصاویر ذهنی پیش خواب و پس خواب، رؤیاهای سقوط کردن) و مواردی که رؤیاهای سخت و غیر معمول را منعکس می‌کند (کابوس‌ها، رؤیاهای تکراری، رؤیاهای پیش‌گویانه و رؤیاهایی که رؤیا‌بین در آن می‌میرد) و یک مجموعه از پدیده‌های جالب شبانه (رویدادهای بیداری، احساس حضور کسی که واقعا وجود ندارد)، بود.

ب) روش اجرا و نمره‌گذاری ابزار

این مقیاس ۲۴ آیتم دارد و دو بُعد را در بر می‌گیرد. بُعد تجارب عمومی خواب  (GES) که شامل ۱۵ گویه است و بُعد رویای روشن (LD) که سه گویه دارد. مقیاس در طیف ۷ درجه‌ای لیکرت از ۱ (هرگز) تا ۷ (چند بار در هفته) نمره‌گذاری می‌شود. نمرات گویه‌های مربوط به هر بُعد جمع شده و نمرۀ کلی آن بُعد، به دست می‌آید (واتسون، ۲۰۰۱).

[۱] . Iowa sleep Experiences survey

جهت دانلود فایل کامل پرسشنامه منوی خرید و دانلود را کلیک کنید.

مطالعه بیشتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.