تشخیص سرطان پروستات توسط سگ ها و هوش مصنوعی

بازدید: 3450 بازدید

مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه سگ ها و AI سرطان پروستات را تشخیص می دهند.

آیا سگ ها همراه با یادگیری ماشینی می توانند به تشخیص سرطان پروستات انسان کمک کنند؟ هوش مصنوعی به طور فزاینده ای به عنوان ابزاری برای کمک به ایجاد تشخیص و درمان های جدید در علوم زندگی، پزشکی و مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعه جدید انجام شده توسط یک پژوهش منتشر شده در PLOS One ، امکان استفاده از روش تشخیصی غیر تهاجمی تشخیص زودرس برای سرطان پروستات انسان را با استفاده از ترکیبی از حس بویایی سگها و یادگیری ماشین AI نشان می دهد.

تیمم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی کلر میست از سگ های تشخیص پزشکی (MDD) در انگلستان، همراه با محققان آمریکایی از دانشکده دانشگاه جان هاپکینز ، نوشت: “سرطان پروستات دومین علت اصلی مرگ سرطان در مردان در کشورهای پیشرفته است.

سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در سراسر جهان است. در ایالات متحده، طبق انجمن سرطان آمریکا، از هر هشت مرد تقریباً یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می شود. در سراسر جهان، از ۱۹٫۳ میلیون مورد جدید سرطان، ۷٫۳ درصد تشخیص جدید سرطان پروستات طبق آمار سرطان از GLOBOCAN 2020 است. سایر سرطان های شایع سال گذشته شامل سرطان روده بزرگ با ۱۰ درصد، سرطان ریه با ۱۱٫۴ درصد و سرطان پستان با ۱۱٫۷ درصد گزارش شده است.

محققان تأكید كردند: “یك استراتژی حساس و دقیق تر برای سرطان پروستات كشنده فراتر از غربالگری جمعیت آنتی ژن اختصاصی پروستات سرم (PSA) به سرعت مورد نیاز است.”

سرطان پروستات در صورت ابتلا به بیماری قبل از سرایت به سایر قسمت های بدن، میزان بقای بالایی دارد. طبق تجزیه و تحلیل انجمن سرطان آمریکا براساس داده های پایگاه داده SEER (نظارت، اپیدمیولوژی و نتایج نهایی) که توسط  سازمان ملی سرطان آمریکا اداره می شود، میزان بقای ۵ ساله نسبی در ایالات متحده برای سرطان پروستات که به صورت موضعی یا منطقه ای است، تقریباً ۱۰۰ درصد است. با این حال، اگر سرطان پروستات به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد، میزان بقای نسبی ۵ ساله در ایالات متحده در هر گزارش به ۳۰ درصد نگران کننده کاهش می یابد. این امر لزوم تشخیص و درمان به موقع را تأکید می کند.

محققان بر این عقیده هستند که تشخیص بوسیله بویایی سگ، با استفاده از سگهایی که برای تشخیص سرطان از طریق بویایی آموزش دیده اند،  دارای دقت و صحت بالایی است. بر اساس مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله رابط انجمن سلطنتی، سگ ها با میلیون ها نورون حسی در حفره بینی خود قادر به تشخیص غلظت بو از یک تا دو قسمت در تریلیون هستند.

مطالعه بیشتر