چگونه می توان قدرت درونی شخصیت خود را پیدا کرد؟

بازدید: 3362 بازدید

نکات کلیدی:

  • داشتن یک “شخصیت فعال” ممکن است به مردم کمک کند تا بر مشکلات غلبه کنند.
  • قابلیت هایی نظیر پیش بینی امکانات آینده، ایجاد فرصت ها، نشان دادن ابتکار عمل، استقامت با وجود موانع است.
  • تحقیقات انجام شده بر روی کارکنان مراقبت های بهداشتی در ووهان چین در طی شیوع همه گیری کرونا، پیوند فعالیت را با تاب آوری و بهزیستی نشان می دهد.

این که آیا این مسئله با بیماری همه گیر COVID-19 و تأثیر آن در زندگی روزمره شما روبرو است یا مجبورید پس از یک زلزله مهیب خانه و کاشانه خود را از نو بسازید، شرایط چالش برانگیزی هستند که می تواند هر لحظه روحیه مقابله جویی شما را آزمایش کند. چه چیزی به برخی از افراد کمک می کند تا با موفقیت در این شرایط امتحانی به سمت جلو حرکت کنند، در حالی که دیگران بی حرکت می شوند؟ آیا یک ویژگی شخصیتی وجود دارد که ویژگی کسانی است که کنار می آیند؟ اگر چنین است، آیا کیفیتی است که می توانید بدست آورید؟

بر اساس تحقیقات جدید نانسی یی فنگ چن و همکارانش از دانشگاه لینگنا ، چنین عاملی در واقع ممکن است در قالب “شخصیت فعال” وجود داشته باشد. این ویژگی است که نویسندگان سعی می کنند به این عبارت واقعیت می بخشد: “هر جا اراده وجود دارد، راهی نیز وجود دارد.” به گفته چن و همکاران، “افراد فعال فرصت هایی را جستجو می کنند و ایجاد می کنند، ابتکار عمل نشان می دهند و هنگام مواجهه با موانع استقامت می کنند.” علاوه بر این، آنها “انگیزه دارند تا با پیش بینی فعالانه آینده در محیط های خارجی و اقدام به روش های خودگردان، عدم اطمینان را کاهش دهند”.

با فکر کردن در مورد افرادی که می شناسید و به نظر می رسد این کیفیت بسیار خوب را دارند، چه ویژگی هایی رفتار آنها را متمایز نشان می دهد در حالی که شرایط کاملا بدی حکم فرما می شود؟ آیا آنها نه تنها آرامش خود را حفظ می کنند بلکه از عدم اطمینان لحظه ای استفاده می کنند تا در واقع گام های مثبت به جلو بردارند؟

شاید یکی از دوستان شما یکی از این “افراد فعال” باشد (اسمی که به افرادی با این کیفیت بالا داده می شود). هنگامی که قرنطینه در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد، این فرد بلافاصله برنامه ریزی را برای آنچه بعداً کمبود، خسارت مالی و ناتوانی در سفر یا حتی غذا خوردن در یک رستوران محلی آغاز شد، آغاز کرد. دوست شما به جای اینکه در انکار گیر کنید، و آرزو کند که قرنطینه از بین برود، شروع به برنامه ریزی عملی کرد، سریع به یک سال بعد منتقل می شود، و این دوست موفق شده است احساس خوبی در مورد زندگی داشته باشد و نسبت به آینده ای که همه گیری کرونا در آن گذشته است خوشبین است.

از نظر نویسندگان، فقط ویژگی خصوصیات فعال شخصیت نیست که به مردم اجازه می دهد در مقابل فاجعه بلاتکلیف نمانند، بلکه توانایی آنها این است که خود را دارای قدرت کنار آمدن با مشکلات می دانند. کیفیت استفاده از “نقاط قوت ادراک شده” که توسط محققان روانشناسی مثبت قبلی مشخص شده است، ویژگی ها و توانایی های منحصر به فرد شخص را نشان می دهد که اگر فعال شود، انرژی می بخشد و عملکرد را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد” (ص. ۲). به عبارت دیگر، شما نباید در یک قدرت عینی قوی باشید، باید خود را ببینید که می توانید به هر کیفیتی که دارید فکر کنید در شرایط استرس زای فعلی می توانید از آن بهره مند شوید.

اندازه گیری میزان فعالیت در کارکنان سلامت در طی شیوع همه گیر

چن و همکاران این پیشنهاد را بررسی کردند که شخصیت های فعال می توانند با مطالعه کارکنان بیمارستان بر مشکلات غلبه کنند. با ثبت مشارکت خود از طریق سه موج طی دوره آوریل تا ژوئن سال ۲۰۲۰، نمونه نهایی ۳۱۵ پزشک و پرستار، با میانگین سنی ۳۵ سال، کاملاً به قلمرو ناشناخته مراقبت از بیماران دارای شرایط وخیم با یک وضعیت پزشکی کاملاً جدید وارد شدند. نویسندگان علاوه بر درخواست از شرکت کنندگان برای تکمیل سه مجموعه نظرسنجی، توانستند داده های عملکرد شغلی را از سرپرستان بدست آورند که به آنها یک معیار منطقی برای مقابله با موفقیت می دهد.

مدل آماری که نویسندگان آزمون کردند، از طریق تأثیر تعدیل اختلال در روال کار و درجه قرار گرفتن در معرض فیزیکی ویروس، عملکرد بالاتر را پیش بینی کرد. محققان علاوه بر نتایج عملکرد، از شرکت کنندگان در موج نهایی آزمایش، اقدامات رفاهی را که منجر به انعطاف پذیری و رفاه می شود، کسب کردند. نویسندگان همچنین نقش حمایت ادراک شده توسط بیمارستان را به عنوان تأثیر دیگری بر عملکرد کار و نتایج روانشناختی بررسی کردند.

در این مدل، شخصیت فعال تبدیل به “می توانم انجام دهم” شد که از لحاظ نظری با آنچه نویسندگان “دلیل آن” یا ایجاد اختلال در امور روزمره و “انرژی پذیر” می نامند در قالب حمایت سازمانی که می تواند “ماهیت طاقت فرسای اختلال” را جبران کند. در این مدل، نمایانگر آنچه نویسندگان از ویژگی منحصر به فرد بیماری همه گیر COVID-19 می دانند ، قرار گرفتن در معرض یک “عامل زمینه ای است که نشان دهنده نیاز به استفاده از منابع ساخته شده از طریق استفاده از نقاط قوت است” (ص ۴).

اگر دقیقاً در مورد آنچه که در شخصیت فعال کنجکاو است کنجکاو هستید، با استفاده از رتبه بندی ۱ (کاملاً مخالف) تا ۷ (کاملاً موافقم) خود را در این ۱۰ مورد ارزیابی کنید:

  1. من دائماً بدنبال راه های جدید برای بهبود زندگی ام هستم.
  2. هر کجا که بوده ام، من یک نیروی قدرتمند برای ایجاد تغییرات سازنده بوده ام.
  3. هیچ چیز هیجان انگیزتر از دیدن ایده های من تبدیل به واقعیت نیست.
  4. اگر چیزی را ببینم که دوست ندارم، آن را برطرف می کنم.
  5. مهم نیست که چه شانس هایی دارد، اگر من به چیزی اعتقاد داشته باشم، آن را محقق می کنم.
  6. من دوست دارم برای ایده هایم حتی در برابر مخالفت دیگران مبارزه کنم.
  7. من در شناسایی فرصت ها سرآمد هستم.
  8. من همیشه به دنبال راه های بهتر برای انجام کارها هستم.
  9. اگر به ایده ای اعتقاد داشته باشم، هیچ مانعی مانع تحقق آن نمی شود.
  10. -من می توانم یک فرصت خوب را مدتها قبل از دیگران ببینم.

میانگین نمره در میان کارکنان بهداشتی چین در این مطالعه ۵٫۵ بود ، با اکثر پاسخ دهندگان نمره بین ۴٫۶ و ۶٫۴٫ امتیاز شخصیت فعال، به نوبه خود، همراه با اختلال درک شده، حمایت سازمانی و قرار گرفتن در معرض ویروس همانطور که نویسندگان انتظار داشتند، هر دو عملکرد و اقدامات ذهنی انعطاف پذیری و رفاه را مورد پیش بینی قرار داد.

بنابراین یافته ها نشان می دهد که یک شخصیت فعال شما را به طور کامل در زندگی خود به این نتایج مثبت نمی رساند، اما بر اساس نمره کارکنان بیمارستان ووهان، می تواند کمک بزرگی کند.

اگر شخصیت فعالی نداشته باشید چه می کنید؟ آیا شما برای همیشه محکوم به این هستید که قادر به گذراندن زندگی در دوران پر دردسر نباشید؟ این متغیر (منظور شخصیت فعال) اگرچه بعنوان یک صفت مفهوم سازی شده است، اما کیفیتی است که می توانید از طریق نقاط قوت درک شده به آن دسترسی پیدا کنید. با توجه به ویژگی شخصیت پیشگیرانه، بررسی درونی نقاط قوت پنهان خود را که نمی دانید دارید، انجام دهید. به دفعات فکر کنید که در دوره دشوار گذار توانستید موفق شوید. آنچه شما را در آن شرایط دشوار قبلی گذرانده است، می تواند به عنوان قطب نمای شما باشد تا بتواند از طریق آنهایی که اکنون در آنها زندگی می کنید، باشد.

به طور خلاصه، به نظر می رسد برخی از افراد روحیه طبیعی “توانایی انجام” دارند که به آنها امکان می دهد در شرایط دشوار آنها موفق شوند. همانطور که آرزو می کنید این توانایی درونی را داشته باشید، هنوز هم می توانید با تمرکز بر روی نکات قوت خود این توانایی را پرورش دهید. برای برخی از افراد، موفقیت در شرایط دشوار نسبت به دیگران راخت تر است. اما حتی اگر شما از از دسته افراد فعال نباشید، هنوز هم می توانید بخشی از آن در خودتان پرورش دهید.

منبع

Yi-Feng Chen, N., Crant, J. M., Wang, N., Kou, Y., Qin, Y., Yu, J., & Sun, R. (2021). When there is a will there is a way: The role of proactive personality in combating COVID-19. Journal of Applied Psychology. doi:10.1037/apl0000865

مطالعه بیشتر